Assalamualaikum semua...
Sememangnya percutian saya ke Jepun semasa program mobiliti yang saya ceritakan baru-baru ini memang sangat mengujakan. Pada entri kalai ini, saya akan mencerikatan pengalaman saya ketika mengadakan lawatan di beberapa tempat yang sangat menarik di Jepun.
1. Lawatan ke Kilang Proses Sampah (Shinmoji
Incineratnon Factory)
Kilang ini merupakan salah-satu kilang pemprosesan
sampah di Jepun. Yang uniknya kilang ini tidak berbau sampah langsung. Jadi
sangkaan saya sama sekali meleset. Kilang ini juga terletak di tepi laut dan
mempunyai permandangan yang sangat cantik.
Mari saya ceritakan bagaimana proses yang
dilakaukan di kilang ini. Sampah-sarap sekitar bandar Kyushu akan di angkut dan
di buang ke dalam tangki sampah kilang ini. Seterusnya, sampah tersebut akan
dilerai-leraikan menggunakan 'arm robot' dikilang ini dan seterusnya dimasukkan
ke dalam kawasan pemanas (melting furnance) pada suhu sehingga 1800 celcius
untuk dicairkan. Hasil daripada pemanasan ini akan menghasilkan larva 'metal'
dan 'slug'. Metal akan dihantar ke kilang proses besi manakala slug akan
diproses untuk diguna semula untuk jalan raya dan batu bata jalan.
gambaran proses yang berlaku |
keadaan di dalam ruang pemanasan |
Yang uniknya lagi, 'steam' hasil daripada 'melting
furnance' tadi akan dimasukkan ke dalam dandang (boiler) untuk menghasilkan
elektrik bagi kilang ini dan kawasan sekitarnya. Mesti pembaca tertanya-tanya
kan tentang asap daripada proses tadi.? Ya sememangnya asap tadi akan dirawat
terlebih dahulu sebelum dibebaskan ke udara. Untuk pengetahuan anda, polisi
kerajaan jepun mewajipkan semua industri memastikan semua hasil daripada kilang
samada asap mahupun cecair yang dilepaskan mestilah dirawat terlebih dahulu.
Itulah sebabnya dalam cerobong asap tu anda tidak melihat asap seperti di
Malaysia kerana asap yang dilepaskan itu tidak berbahaya.
Hasil daripada metal yg digunakan dalam industri besi |
Hasil daripada slug dijadikan batu bata |
2. Kyushu Railway History Museum
Bersama peserta lain di stesen Mojiko |
Muzium kereta api Kyushu, Jepun terletak di Stesen Mojiko iaitu stesen kereta api terakhir di bandar Kyushu ini. Muzium ini menempatkan banyak kereta api lama yg sebelum ini digunakan di sekitar bandar Jepun dan Kyushu. Di sini kami berpeluang untuk melihat teknologi kereta api Jepun yang dibanagunkan selapas pemerintahan zaman EDO. Jepun memulakan penggunaan kereta api sejak tahun 1850an lagi. Awal bukan, kerana ketika itu kita masih lagi dibawah pemerintahan sistem residen oleh pihak British. Shinkansen atau lebih dikenali sebagai bullet train turut memulakan khidmatnya pada tahun 1980an di Bandar Kyushu ini.
3. Kilang Eco Wood
Contoh eco wood yg pelbagai bentuk |
Eco Wood merupakan salah satu ciptaan unik yang dihasilkan di Jepun. Kita tidak dapat melihat produk ini kerana Malaysia merupakan antara pengeluar balak di dunia dan kita masih belum memerlukan produk seperti ini. Akan tetapi, hal sebaliknya berlaku di Jepun kerana mereka tidak mempunya banyak sumber kayu balak seperti di Malaysia. Justeru, eco wood merupakan salah satu inisiatif yang dilakukan bagi mengawal pembalakan di Jepun.
Eco wood merupakan kayu yang dikitar semula yang dicampurkan dengan plastik PET. Contoh plastik PET adalah seperti bekas makanan yang kita biasa gunakan. Selain itu terdapat juga campuran rahsiakan mereka bagi mengikat bonding atau molekul kayu bersama plastik tersebut. Yang menariknya, kekuatab kayu ini setaraf dengan kayu biasa disamping mempunyai 'yield strength' mahupun 'sensile stress' yang telah diuji mampu bertahan sehingga 100 tahun. Hebat bukan. Namun, mereka tidak menggunakan eco wood ini dalam bidang pembinaan seperti 'support beam' atau sokongan untuk tujuan pembinaan. Eco wood ini hanya digunakan bagi industri perhisan mahupun lantai rumah.
Plastik PET bersama kayu yg dikitar semula |
eco wood dijadikan kerusi |
Struktur eco wood |
Penerangan dari pegawai kilang |
0 comments:
Post a Comment